maanantai 8. kesäkuuta 2015

Helsingin reissu taaperon kanssa

Torstaina lähdettiin kohti Helsinkiä. Juna lähti aamulla klo 7:09 ja jouduin herättämään Einon ajoissa. Juho kantoi matkasängyn ja laukun junaan ja minä roudasin hoitolaukun, oman laukun ja Einon vaunuineen junaan. Istumapaikat oli junan yläkerrassa leikkialueen vieressä ja Eino oli enemmän kuin innoissaan. Välillä juostiin käytävää päästä päähän, käytiin kurkkimassa muiden matkustajien paikoilla ja ikkunoissa. Oli tällä mammalla masunsa kanssa hieman juostavaa! Ravintolavaunussa kävin pikaisesti juomassa teetä ja Eino joi maitonsa samalla sylissä. Omalla paikalla katsottiin fröbelin palikoita tabletilta ja sitten Eino nukahtikin syliin. Junamatka oli pirun raskas, mutta mitäpä muuta sitä voi olettaa viimeisellä kolmanneksella raskaana.

Oma junalippu maistui hyvältä!

Välillä katsellaan maisemia

Unet äidin sylissä
Helsingissä käytiin syömässä Memphisissä, josta Eino sai tarjoilijalta kumiankan. Kaupungilla käytiin ostamassa Einolle vaatteita ja tarttuipa mukaan Veikallekin kesäpuku. Sitten alkoi matka bussilla siskoni luokse. Matka kestää normaalisti 30 min, mutta nyt jäätiin ruuhkiin jumiin ja matkaan meni reilu tunti. Onneksi Eino nukkui koko matkan sylissä ja matka meni hyvin.
Tädin sylissä

Bussimatkan unet
Perjantaina lähdettiin Linnanmäelle. Eino oli aika väsynyt koko ajan, sillä siskollani ei ollut pimennysverhoja ja Eino nukkui huonosti. Käytiin vetämässä narua ja pelaamassa paria muuta peliä, mutta laitteisiin ei menty. Eino alkoi näyttää väsymisen merkkejä ja annoin maidon lastenhoitohuoneessa, mihin Eino nukahti syliin. Tuli siinä äidillekin hieman uni silmään samalla.
Karusellin kyydissä

Äiti ja äidin iso vatsa

Juho tuli pe-la yönä ja lauantaina päätettiin lähteä korkeasaareen. Eino tykkää kauheasti eläimistä ja aivan mieletön kokemus se olikin pienelle miehelle! Sormi oli pystyssä jatkuvasti ja osoiteltiin kaikkia eläimiä, mitä nähtiin innosta hihkuen. Parasta taisi olla valkoposkihanhet, mitkä pesivät ympäri saarta. Olivat myös hirveän kiukkuisia ja meinasivat monta kertaa käydä päälle. Juho joutui kerran humauttamaan yhtä hoitolaukulla, kun ei oltaisi muuten päästy niiden ohi. Äiti kutsui kovaan ääneen riikinkukkoa fasaaniksi, (hups), ja siitäkös riemu repesi reissulla. Myös apinoista Eino tykkäsi kovasti ja matka takaisin tädille syötiinkin mansikoita ja nukuttiin.

Sunnuntaina oli koiranäyttely Riihimäellä, minne meidän koira oli ilmoitettu. Oltiin aamulla jo klo 9 paikalla ja Juho vaunuili Einon kanssa ympäri näyttelyaluetta. Eino viihtyi ja osoitteli koiria hihkuen. Koiramme oli rotunsa paras, joten piti jäädä odottelemaan ryhmäkehiä, mitkä alkaisivat klo 15. Käytiin abc:lla syömässä ja näyttelypaikalle takaisin tullessa laitettiin näyttelyteltta pystyyn. Oli muuten aikamoinen operaatio, kun tuuli oli puuskittaista ja kovaa. Teltassa oli mukava tuulensuoja ja Eino viihtyi kun sai tepastella nurmikolla ja leikkiä traktorilla. Nukahti loppujen lopuksi Juhon syliinkin. Tarkoitus oli lähteä vasta maanantaina kotiin, mutta koska Eino oli niin väsynyt niin päätettiin lähteä jo sunnuntaina illasta ja Eino saikin nukuttua melkein koko matkan eikä edes kotona herännyt vaikka vaihdettiin vaippa ja yöpuku päälle.

Tänään on podettu "matkalagia". On väsyttänyt ja etonut ja pää on särkenyt. Vatsa on tuntunut valtavalta ja nyt alkaa huomaamaan, kuinka vaivalloista alkaa kulkeminen olla. Kuitenkin reissu oli kaikinpuolin antoisa ja Eino viihtyi! Kuitenkin voisin lisätä muutaman vinkin matkalle taaperon kanssa:

- Pakkaa mukaan helposti syötäviä ruokia (meille hitiksi osoittautui välipalapussit, joista Eino sai itse imeskeltyä välipalan.
- Älä kiirehdi tai luo turhan tiukkaa aikataulua. Lapsi nukkuu, kun häntä väsyttää ja syö, kun on nälkäinen.
- Muista hattu ja aurinkolasit, jos on aurinkoista!
- Varavaatteet pelastavat päivän, jos vaippa jostakin syystä vuotaa.
- Pienet helposti kannettavat lelut pelastavat oman ruokailusi.
- Iloitse lapsesi kanssa, sillä pienetkin asiat tekevät heidät onnellisiksi.

Onko teillä muita ohjeita listaan?

1. Vitsit mikä hurmuri Eino on :)! Ja kiitos listasta, me ollaan lähdössä kans juhannuksena Helsinkiin ja korkeasaaren, joten listasta on hyötyä varsinkin mulle ku oon niin unohtelevainen :D.